In Noord-Limburg rijden vele (logistieke) bedrijven over de weg. Transporteurs kunnen veiliger, duurzamer en efficiënter rijden door meer samen te werken. En door slim gebruik te maken van de bestaande infrastructuur en beschikbare data. Met het project Corridoraanpak willen we de logistieke verkeersstromen in Noord-Limburg efficiënter organiseren.
Binnen de Corridoraanpak krijgt het vrachtverkeer eerder en/of langer een groen verkeerslicht (binnen de geldende beleidscondities). Dit gebeurt specifiek op belangrijke stedelijke ontsluitingswegen en regionale verbindingswegen. We noemen dit een Connected Transport Corridor (CTC).
Voordelen
De Corridoraanpak geeft enorme voordelen voor zowel de transportbedrijven als de omgeving, zoals:
kosten besparen in de logistieke keten;
verbeteren van tijdige levering van goederen;
minder wachtrijen en minder hinder voor de omgeving
verbetering van de doorstroming van verkeer;
vermindering van de CO2-uitstoot;
afname van het brandstofverbruik.
Binnen de Corridoraanpak in Noord-Limburg is er een Connected Transport Corridor (CTC) gerealiseerd in de gemeente Venlo. Deze corridor loopt:
Vanaf de inland terminal (kruising Groot Bollerweg- Venrayseweg) naar de aansluiting op de A73/afslag 12;
Vanaf de inland terminal (kruising Groot Bollerweg- Venrayseweg) over de Groot Bollerweg-Eindhovenseweg naar de aansluiting met de A73/afslag 13 en door naar de aansluiting op de A67.
Zie ook onderstaande afbeelding:
Bekijk onderstaand de video over de Connected Transport Corridor (CTC) technologie van onze samenwerkingspartner SmartwayZ.NL.
Waar staan we nu?
We hebben ervoor gezorgd dat negen softwarebedrijven de data van de corridor in hun diensten hebben opgenomen. Transporteurs kunnen van deze software gebruikmaken om efficiënter te rijden op de corridor. De verkeersregelinstallaties (VRI’s) op de corridors worden in 2024 omgebouwd tot ‘slimme’ verkeersregelinstallaties (iVRI’s) en aangesloten op CTC. Vanaf dan kunnen vrachtwagens op de corridor prioriteit krijgen bij het passeren van deze verkeerslichten.
Ben je geïnteresseerd? Neem dan contact met ons op.
Wil jij meer medewerkers op de fiets in 2025, zonder extra gedoe? Dat kan! Ontdek hoe wij jouw organisatie hierbij kunnen ontzorgen in ons webinar 'Fietscampagne 2025' op maandag 24 maart 2025 tussen 15.00 en 16.00 uur. Met onze gratis fietscampagnes -het hele jaar door- stimuleer je jouw medewerkers om op de fiets te stappen. Meld je aan en fiets mee naar een vitale, duurzame en bereikbare regio!
Heb je als Venlose ondernemer af en toe een elektrische bestelauto nodig? Jos Lamers van Banketbakkerij Lamers deelt zijn elektrische Dacia Spring. Jos: “Ik zie dagelijks busjes en vrachtwagens met draaiende motoren die winkels bevoorraden. Dat kan ook milieuvriendelijker. Daarom rijd ik met een elektrische auto, die ik graag deel met andere binnenstad-ondernemers.” Slim, vanwege de zero-emissiezone die in Venlo geldt vanaf 2027.
Komt uw vracht- of bestelauto wel eens in het centrum van Venlo? Dan krijgt u te maken met de zero-emissiezone die daar geldt vanaf 1 januari 2027. Veel bestel- en vrachtauto’s mogen dit gebied vanaf dan alleen in als ze uitstootvrij zijn. Wat betekent dit voor jouw bedrijf in de bouw of infra? Welke alternatieven heb je? Dit en meer werd duidelijk tijdens de Informatiebijeenkomst over de zero-emissiezone Venlo op 12 februari 2025.